Helsingin Sanomissa (13.2.2018)
oli
haastattelu itävaltalaisesta elokuvaohjaajasta Michael Haneke’sta.
Haastattelussa hän mainitsee, että tekee elokuvia vain siitä,
mitä itse on kokenut. Jäin
pohtimaan taiteentekijänä tätä ajatusta. Pystymmekö koskaan irrottautuman
täysin lähtökohdistamme? Mitä on taide ilman kokemusta? Irrationaalisesti mahdoton?
Helmikuinen
näyttelyni Helsingin taidelainaamon galleria Arthurissa kertoi
sopeutumisesta.
Sopeutumiseen liittyy vahvasti kokemus, koettu maailma. Teen
taidetta siitä, mitä itse koen sekä mitä olen kokenut. Sopeutumiseen
liittyvä prosessi
koskettaa meitä joka
tapauksessa.
Paluumuuttajana
voin todeta, että sopeutuminen koskettaa syvemmin kaikkia näitä
paluumuuttajia tai maahanmuuttajia, jotka
joutuvat vapaasta tahdosta tai vasten tahtoa muuttamaan maasta toiseen.
Mutta
miksi ylipäätänsä pitäisi
verrata sopeutumiskokemuksia
kantasuomalaisen
tai maahan/paluumuuttajan välillä? Käytännössä tämä
vastakkaisuus haastaa ajattelemaan, kokeilemaan, pysähtymään. Parhaimmillaan
se herättää runsaasti lisäkysymyksiä, ja sitä sitten
molemminpuolin. Sopeutuminen kun ei aina ole sitä mukavaa ja leppoisaa
prosessia.
Avajaistunnelmissa yhdessä yhdessä ystäväni Leena Kärkkäisen kanssa |
Haneke’n elokuvat
on minulta jäänyt katsomatta. Helsingin Sanomien perusteellisen kannanoton
takia aion katsoa näistä jokaikisen. Varsinkin viimeinen elokuva, Happy End
herätti
mielenkiinnon,
koska sitä pidetään maahanmuuttajaelokuvana. Kiinnostavaksi sen tekee kun
elokuvaohjaajan
Michael Haneke’n mielestä taas näin ei ole. Sopeutumista sekin?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti